چیپ تیونینگ چیست ؟ این
مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده
و با دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف , پارامترهای مهمی مانند میزان و
زمان و نحوه تزریق سوخت , زمان جرقه زنی شمع ها , میزان و نحوه اعمال فشار
افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند
حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند. چیپ تیونینگ : چیپ
اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ
به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده
برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است. نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت
استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی , مانند سیستم های مکش هوا و
سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد .و با
استفاده از چیپ تیونینگ مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم
نمود و بهترین راندمان را کسب نمود. چند دلیل برای این امر
وجود دارد اول اینکه خودروسازها اگر چه فاکتور قدرت را مدنظر قرار می دهند ,
اما موارد دیگری مانند میزان آلایندگی , مصرف سوخت و استهلاک قطعات و نیز
بازاری که محصول در ان به فروش می رسد را نیز مورد نظر قرار می دهند , ضمن
آنکه خودروساز معمولا خریدار متوسط را در نظر می گیرد که هزینه های نگهداری
برایش می تواند مهم باشد.در نهایت جیپ تیونینگ در واقع حذف یکسری محدودیت
های الکترونیکی ایجاد شده توسط خودروساز برای پیشرانه خودرو را به همراه
دارد .
این
روز ها موتور تقریباً همه اتومبیل ها , کامیون های سبک و سنگین اعم از
بنزین سوز , دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها , قایق ها و ... دارای
مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا engine control unit (ECU) هستند.
چیپ
تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل ,
پیشرفت کرده و روش ها ساده تر , سریع تر , ارزان تر و مطمئن تر شده که
اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن
به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد.
از حدود 25
سال پیش شرکت هایی مانند سوپر چیپس در انگلستان به صورت تخصصی دست به
آزمایش و ایجاد تغییرات روی ECU و ساخت سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص
برای موتورهای مختلف زد.نتیجه کار تغییر و بهینه سازی نقشه ها و الگوریتم
های سوخت رسانی و احتراق و در نتیجه ساده ترین راه افزایش قدرت اتومبیل در
زمانی اندک , بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری و با حفظ گارانتی سازنده
خودرو با در نظر گرفتن میزان آلودگی مجاز و عدم افزایش مصرف سوخت به علت
کارایی و راندمان بالاتر موتور می باشد.
چیپ تیونینگ درصدی از قدرت
اولیه موتور را به آن اضافه می کند , بنابراین طبیعی است که میزان این
افزایش در خودروهای پرقدرت تر بیش تر خواهد بود اما بروی خودروهای معمولی
نیز قابل تشخیص هست .
سوالی که به ذهن می رسد این است که
چرا خودروسازها در زمان تولید خودرو این تغییر را نمی دهند در صورتی که
قدرت بیشتر یک برتری از نظر فروش می باشد.
در جعبه دنده های دستی معمولی عمل تعویض دنده به صورت حرف اچ انجام میپذیرد.در خودروهای مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی برای دقت و سرعت بالاتر انجام می گیرد.
هر چه عمل تعویض دنده سریع تر انجام پذیرد افت دور موتور و هدر رفتن نیروی موتور کمتر میگردد که نتیجه ی ان شتاب گیری بهتر در هنگام تعویض دنده ی مستقیم و ترمز گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس است.جعبه دنده های سکوئنشال دستی به دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده ی خیابانی مناسب نبوده و تعویض دنده ی انها مهارت و تجربه ی زیادی را می طلبد و استفاده از انها در ترافیک های شهری تقریبا غیر ممکن است.
در خودروهای خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از لحاظ سن و رفتار رانندگی کارخانجات خودروسازی یک میانگین را برای شیفتر تعویض دنده در نظر می گیرند.
به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت قطعه ای به نام کوئیک شیفتر (شورت شیفتر) برای خودروهای خیابانی با جعبه دنده ی دستی نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هرچه دقیق تر و سریع تر دنده ها را عوض کرده و از نیروی موتور خودروی خود بهتر استفاده نمایند را براورده نماید.
کبت های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت ان (فقط با باز و بست پیچهای مربوطه و بدون هیچ گونه دستکاری عمده برای نصب) طراحی می گردند.این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه ی خودرو متفاوت هستند و بدون دست زدن به داخل جعبه دنده قابل نصب هستند.
در خودروهای دیفرانسیل عقب جعبه دنده معمولا در زیر دسته دنده قرار دارد و کیت های کوئیک شیفتر با دسته دنده جدید طوری طراحی شده اند که پس از نصب فاصله ی تعویض دنده را کوتاه و عمل تعویض را سریع تر انجام بدهد.در خودروهای دیفرانسا جلو معمولا جعبه دنده در پشت چرخ چپ قرار دارد و لذا نیروی دست راننده میبایست به طریقی از دسته دنده به جعبه دنده برسد.این کار به هم متصلند و یا به وسیله ی یک سری سیم نازک (ball joint) معمولا توسط یک سری میله به نام که با اتصالات گلوله کاسه ای فولادی انجام میشود.
معکولا کیت های کوئیک شیفتر برای خودروها به صورت اصلاح و تغییر در ماهک بندی و یا سیم بندی این انتقال دهنده های نیروی دست انجام می شود با نصب این کیت ها و کوتاه کردن عمل تعویض دنده و گرفتن حرکات و لقی های اضافی دسته دنده سرعت تعویض دنده بسیار سریع تر و دقیق تر می شود و لذا احتمال تعویض نا صحیح دنده ها در رانندگی های سریع به نحو چشم گیری کاهش میابد.
عمل تعویض دنده ناقص در هنگام رانندگی که معمولا با ایجاد صدای نا هنجار در جعبه دنده (در اصطلاح عوام اب هویج گرفتن) همراه است و ناشی از ساییده شدن و به مرور زمان خرد شدن برنجی هاست از علل اصلی خرابی در جعبه دنده های دستی به شمار می اید.چرا که با ساییده شدن دنده برنجی ها براده های ان در جعبه دنده در طول زمان کوتاهی باعث ساییده شدن تمام قطعات داخلی میگردند که با به صدا افتادن جعبه دنده و سپس از کار افتادن ان همراه است.این کیت ها معمولا با قیمتی بسیار پایین تر از خود جعبه دنده به بازار عرضه می گردد و به سادگی و بدون نیاز به باز کردن جعبه دنده قابل نصب هستند و در واقغ نه تنها کیفیت و لذت رانندگی را چندین برابر می کند بلکه به نوعی یک محافظ دائمی برای جعبه دنده ی خودرو به شمار می اید و در برابر هزینه پایین کار ایی بسیار بالایی داند.